Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 8 Μαΐου 2011

Με το βλέμμα εκτός Ελλάδας οι Κατασκευαστές

Ως «μονόδρομος» για την επιβίωσή τους προβάλλει η εκ νέου στροφή των ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων στις αγορές του εξωτερικού, καθώς η εγχώρια ύφεση και η ένδεια νέων έργων την τελευταία διετία έχουν αρχίσει να «στραγγίζουν» και τα τελευταία αποθέματα «λίπους» τους. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εισηγμένες που δραστηριοποιούνται στα δημόσια έργα είναι τόσο έντονα τα τελευταία χρόνια, που η λύση της ανάληψης έργων στο εξωτερικό, τώρα που η διεθνής οικονομική κρίση υποχωρεί, αποτελεί τη μοναδική επιλογή τους.

Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος Ελλάκτωρ ανέλαβε προ ολίγων εβδομάδων ένα νέο έργο στην Ντόχα του Κατάρ. Το έργο αφορά στην κατασκευή πύργου που θα στεγάσει τα κεντρικά γραφεία της Διεθνούς Τράπεζας του Κατάρ, με την αξία της σύμβασης να ανέρχεται σε 97 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% αφορά στο αντικείμενο της Ελλάκτωρ, μια και συμμετέχει στο έργο σε κοινοπραξία με την εταιρεία REDCO.

Ταυτόχρονα, η εταιρεία, όπως άλλωστε και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά και η J&P Aβαξ, έχουν εντείνει την κινητικότητά τους στο εξωτερικό, στην προσπάθειά τους να αναλάβουν νέα έργα. Σε διαφορετική περίπτωση, ελλοχεύει ο κίνδυνος να βρεθούν, σχεδόν, χωρίς αντικείμενο στο τέλος του 2012, μια και το ανεκτέλεστο έχει συρρικνωθεί κατακόρυφα την τελευταία διετία. Συγκεκριμένα, το ανεκτέλεστο της Ελλάκτωρ διαμορφώνεται σήμερα σε 2,5 δισ. ευρώ, έναντι σχεδόν 5 δισ. ευρώ το φθινόπωρο του 2008. Αντίστοιχα, το ανεκτέλεστο της J&P Aβαξ διαμορφώνεται σε 1,9 δισ. ευρώ, έναντι σχεδόν 3 δισ. ευρώ προ ολίγων ετών, ενώ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέρχεται σε 2,1 δισ. ευρώ.

Eστω κι έτσι, όμως, η συμβολή των συμβάσεων του εξωτερικού έχει περιοριστεί συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, ως αποτέλεσμα της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Αυτό επιχειρούν να διορθώσουν, μεταξύ άλλων, οι ελληνικές εταιρείες, αφού οι διαγωνισμοί, ιδίως στις χώρες του Αραβικού Κόλπου, έχουν πολλαπλασιαστεί και πάλι, καθώς οι τοπικές οικονομίες αναπτύσσονται με ταχύτατους ρυθμούς.

Μπορεί τα ποσά του ανεκτέλεστου των τριών μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων να φαντάζουν τεράστια, μια και συνολικά πρόκειται για συμβάσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ, ωστόσο, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο ετήσιος τζίρος των ομίλων προσεγγίζει το 1 δισ., αντιλαμβάνεται ότι αν δεν αναληφθούν νέα έργα τα επόμενα δύο χρόνια, ο μηχανισμός παραγωγής έργων των ομίλων κινδυνεύει να καταρρεύσει. Επιπλέον, είναι ζωτικής σημασίας η άντληση εσόδων από νέα έργα, διότι και στην ελληνική αγορά η εικόνα είναι μάλλον αποκαρδιωτική. Πέραν της προφανούς αδράνειας του υπουργείου Υποδομών, που εδώ και 18 μήνες δεν έχει κατορθώσει να επιλύσει μια σειρά καίριων ζητημάτων που άπτονται της παραγωγής και της ανάθεσης δημοσίων έργων, το πρόβλημα μεγεθύνεται από τις όλο και αυξανόμενες οφειλές του Δημοσίου που, σύμφωνα με φορείς του κλάδου, κυμαίνονται μεταξύ 2 και 2,5 δισ. ευρώ.

kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου