Τα σχεδιαζόμενα προγράμματα των αγωγών Nabucco και South Stream, που προορίζονται, για να τροφοδοτήσουν με φυσικό αέριο την ενεργειακή αγορά της Ευρώπης, δεν μπορούν να συγκλίνουν, λόγω καθυστέρησης στην υλοποίηση του πρώτου, δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα «Στάμπα» ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ενεργειακού ομίλου Eni SpA Πάολο Σκαρόνι.
Την απάντηση του επικεφαλής του ιταλικού ενεργειακού ομίλου, που είναι εκ των βασικών μετόχων στο πρόγραμμα South Stream, προκάλεσε συνέντευξη στην εφημερίδα - είδε το φως στο χθεσινό φύλλο - του Αμερικανού Πρέσβη στην Ιταλία Ντέιβιντ Θορν. Σε αυτήν, ο κ. Θορν υποστήριξε ότι τα δύο προγράμματα μπορούν να συγχωνευθούν, υπογραμμίζοντας ότι «έχουν υπάρξει πολλές συναντήσεις με τον Πάολο Σκαρόνι, στη Ρώμη και την Ουάσινγκτον. Η Eni έχει μεταβάλει τη προσέγγισή της, ευνοώντας μια συγχώνευση υπό τον αγωγό South Stream και τον αγωγό Nabucco. Θα έλεγα ότι βρισκόμαστε σε εποικοδομητική φάση».
Η κινητικότητα γύρω από τις εναλλακτικές οδούς μεταφοράς ενεργειακών πόρων στην Ευρώπη έχει αυξηθεί, ενόψει της συνάντησης των αρχηγών κρατών της ΕΕ στις 4 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες, στην ατζέντα της οποίας περιλαμβάνονται οι εξελίξεις στο μέτωπο των αγωγών και η ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης.
Η συνέντευξη Θορν οδήγησε την ιταλική εφημερίδα να επιζητήσει τα σχόλια των Βρυξελλών και η Μαρλένε Χόλτσερ, η εκπρόσωπος του Ευρωπαίου επιτρόπου για θέματα Ενέργειας Γκίντερ Έτινγκερ διευκρίνισε ότι, αν και έχουν τεθεί στο τραπέζι πολλά προγράμματα, «συμπεριλαμβανομένων ιδεών για τη συγχώνευση διαφόρων προγραμμάτων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν συζητά, προς το παρόν, τη συγχώνευση του Nabucco με τον South Stream». Τόνισε, επίσης, ότι ο Nabucco και άλλα προγράμματα, που περιλαμβάνονται στο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, παραμένουν προτεραιότητα για την ΕΕ, καθώς διαφοροποιούν τις πηγές τροφοδοσίας της.
Σχολιάζοντας τις δηλώσεις του Ντέιβιντ Θορν, ο Πάολο Σκαρόνι είπε ότι, παρόλο που η Eni ενδιαφερόταν στο παρελθόν για τη σύγκλιση των δύο προγραμμάτων, αποσκοπώντας σε μείωση του κόστους, «δεν είναι σήμερα δυνατόν να έχουμε συνέργειες με κάτι το οποίο δεν υπάρχει».
Σχετικά με την προτεραιότητα που δίνουν οι Βρυξέλλες στον Nabucco, λόγω της σύμβολής του στον περιορισμό της εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία, ο επικεφαλής της Eni τόνισε ότι αυτή η εξάρτηση είναι πολύ περιορισμένη. «Πριν από είκοσι χρόνια, η εξάρτηση ανερχόταν στο 70%, σήμερα ανέρχεται στο 30%, χάρη μεταξύ άλλων στην Eni και τις άλλες ενεργειακές συνδέσεις με τη Λιβύη, την Αλγερία και τη Βόρεια Θάλασσα».
«Άλλο είναι το πραγματικό πρόβλημα», εκτιμά ο Πάολο Σκαρόνι. «Στην Ευρώπη, πέντε με έξι χώρες είναι που εξαρτώνται ολοκληρωτικά από το ρωσικό φυσικό αέριο. Αυτό είναι μια ιστορική πραγματικότητα. Είναι, όμως και λάθος της ΕΕ, η οποία δεν έχει εκπονήσει ολοκληρωμένη πολιτική για τους διασυνδετήριους αγωγούς. Όταν, τον περασμένο χειμώνα, η Βουλγαρία έμεινε χωρίς φυσικό αέριο, λόγω της ρωσο-ουκρανικής κρίσης, στην Ιταλία και σε άλλες χώρες είχαμε άφθονο. Δεν ήταν, ωστόσο, δυνατό να το μεταφέρουμε στη Βουλγαρία, λόγω απουσίας κοινού δικτύου αγωγών. Η οποία ήταν δορυφόρος της Μόσχας από ενεργειακής σκοπιάς και θα παραμείνει τέτοιος. Κανένας στις Βρυξέλλες δεν ήθελε πραγματικά να ασχοληθεί με τη δημιουργία ενός κοινού δικτύου αγωγών στην Ευρώπη», πρόσθεσε.
http://www.kathimerini.gr/ με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου