«Φοροδόκανο» στους ημιυπαίθριους χώρους μετά την τακτοποίησή τους θα είναι αν ισχύσουν τα σενάρια που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο προωθεί παράλληλα και ευνοϊκές ρυθμίσεις για την αγορά ακινήτων, εκτός από την εξαίρεση της πρώτης κατοικίας από το πόθεν έσχες. Στο τραπέζι των αποφάσεων για τη διαμόρφωση του φορολογικού νομοσχεδίου, που θα κατατεθεί τον Δεκέμβριο στη Βουλή, έχουν τεθεί τόσο η εφεξής φορολογική μεταχείριση των ημιυπαίθριων χώρων σαν να ήταν απολύτως νόμιμο τμήμα της κατοικίας του φορολογουμένου όσο και η επέκταση της διετούς αναστολής του πόθεν έσχες για την πρώτη κατοικία και στα χρεολύσια εξόφλησης στεγαστικού δανείου. Χθες πάντως διευκρινίστηκε ότι οι ημιυπαίθριοι δεν θα προσμετρούνται για τον υπολογισμό του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.
Αν περάσουν οι σχετικές προτάσεις, οι ημιυπαίθριοι θα συνυπολογίζονται στα τεκμήρια διαβίωσης και θα διευρύνουν τις φορολογικές επιβαρύνσεις κατά τον υπολογισμό τελών και φόρων, όπως, για παράδειγμα, σε μελλοντικές μεταβιβάσεις.
Για παράδειγμα, φορολογούμενος κατέχει ακίνητο 120 τ.μ. με ημιυπαίθριο χώρο επιπλέον 50 τετραγωνικών. Η αντικειμενική αξία είναι 3.000 ευρώ το τετραγωνικό. Αν το ακίνητο μεταβιβαστεί σήμερα, ο φόρος είναι 35.600 ευρώ. Αν αποφασιστεί να συνυπολογίζεται και ο ημιυπαίθριος, τότε η συνολική αντικειμενική αξία του ακινήτου ανεβαίνει σε 510.000 και ο φόρος στα 50.600 ευρώ.
Επίσης αν σε ένα ακίνητο 70 τετραγωνικών μέτρων έχουν κλειστεί 15 τετραγωνικά ημιυπαίθριου και η αντικειμενική αξία στην περιοχή είναι 2.000 ευρώ, κατά τη μεταβίβαση ο φόρος 10% (με εξαίρεση τα πρώτα 20.000 ευρώ, όπου ο συντελεστής είναι 8%) θα είναι στην πρώτη περίπτωση 13.600 ευρώ και στη δεύτερη 16.600 ευρώ.
Η φορολογική μεταχείριση των ημιυπαίθριων χώρων βρίσκεται ακόμα υπό επεξεργασία και η μόνη διαβεβαίωση που μπορούν να δώσουν αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών είναι πως η όποια αλλαγή τυχόν αποφασιστεί δεν θα αφορά μεταβιβάσεις που έχουν ήδη γίνει.
Το θέμα τυχόν αναδρομικών επιβαρύνσεων ξεκαθαρίζει άλλωστε με τροπολογία που κατατέθηκε χθες στη Βουλή και η οποία ορίζει ότι για τους τακτοποιημένους χώρους «δεν οφείλεται αναδρομικά οποιοσδήποτε φόρος και τυχόν ήδη καταβληθέντες φόροι δεν αναζητούνται». Στην ίδια τροπολογία ορίζεται ότι οι ημιυπαίθριοι δεν δηλώνονται στο Ε9 και δεν επηρεάζουν τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, χωρίς να αναφέρεται το παραμικρό για τεκμήρια και φόρους μεταβίβασης. Δίνεται παράλληλα δίμηνη προθεσμία έως το τέλος του έτους για την ταχυδρομική υποβολή αίτησης τακτοποίησης των ημιυπαίθριων χώρων και αυξάνονται οι δόσεις καταβολής των προστίμων σε δέκα για κατοικίες και σε οκτώ για ακίνητα άλλης χρήσης.
Μέχρι 120 τ.μ. η απαλλαγή από το πόθεν έσχες
Αυτές τις ημέρες εξειδικεύονται οι νέες διατάξεις του πόθεν έσχες και συγκεκριμένα εξετάζεται αφενός να τεθεί πλαφόν 120 τετραγωνικών μέτρων και αντικειμενικής αξίας έως 200.000 ευρώ, προκειμένου η πρώτη κατοικία να τυγχάνει της απαλλαγής και αφετέρου η αναστολή να έχει αναδρομική ισχύ από τις 24 Απριλίου, όταν δηλαδή ετέθη σε πρώτη εφαρμογή το μέτρο. Επιπρόσθετα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να υπάρχει αναστολή εφαρμογής και του πόθεν έσχες για τα χρεολύσια στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας από την ίδια χρονική αφετηρία.
Εισήγηση στο ΣτΕ κατά έκτακτης εισφοράς
Σημειώνεται ότι η έκτακτη εισφορά υπολογίστηκε στο εισόδημα που αποκτήθηκε κατά τη χρήση 2007 και δηλώθηκε με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους 2008, αλλά θεσμοθετήθηκε ως υποχρέωση των φορολογουμένων το 2009, με τον Ν. 3758/2009, επί διακυβέρνησης Ν.Δ. Το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών, ωστόσο, με την υπ΄ αριθμ. 1123/ 2010 απόφασή του είχε ανατρέψει την πρωτόδικη απόφαση και υιοθετώντας τα επιχειρήματα του Ελληνικού Δημοσίου, είχε κρίνει ως απολύτως συνταγματικές τις ρυθμίσεις του νόμου 3758/2009, εκτιμώντας ότι η έκτακτη εισφορά δεν αποτελεί φόρο, αλλά έκτακτη οικονομική επιβάρυνση αναγκαία για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου